Nekrológ egy erdélyi szász templomért
Február 19-én pénteken este leomlott az erdélyi Szászveresmart (Rotbach) középkori erődtemplomának tornya – számolt be egy nap késéssel az erdélyi és a magyarországi média erről a szomorú történésről. Amellett, hogy minden nagy értékű műemlék pusztulása érzékenyen érint bennünket, kénytelenek vagyunk továbbgondolni, mit is üzent valójában Szászveresmart harangtornya.
Brassótól 25 kilométerre északra, az Olt bal partján fekszik ez a kicsiny, alig ezer lelkes falu. Már a XIII. században templomos helység volt, a mostani templom a leomlott harangtoronnyal és a műemlékegyüttest körbeölelő várfallal együtt a XV. században épült. Az évszázados falak tanúi voltak Habsburg Rudolf véreskezű tábornoka, Giorgio Basta kegyetlenkedéseinek, a szörnyűséges járványoknak, a román megszállásnak és az erdélyi szászok deportálásának.
A szászveresmarti templom pusztulását valójában nem az elhanyagoltság okozta, hanem a falut alkotó közösség, a szászok teljes eltűnése. Az állagromlás csupán okozat, ami azért következett be, mivel a templomnak lényegében nem maradtak hívei. A szomorú eset legnagyobb tanulsága éppen az, hogy a műemlékek elválaszthatatlanok azoktól a közösségektől, amelyekhez eszmei-fizikai módon kapcsolódnak. Az örökségvédelem összetettsége éppen ebben nyilvánul meg: ahogy nincs közösség örökség nélkül, éppúgy örökség sincs közösség nélkül. Ha bármelyik elsorvad, vele pusztul a másik is; amint a múltját elfeledett nemzet, a nyáj nélkül maradt templom sem maradhat fenn.
Szászveresmart a XIX. század végéig német többségű, evangélikus település volt. Az ortodox románság már Trianont megelőzően túlsúlyra jutott, ami a gazdag szászok rövidlátó politikájának eredménye volt. A szász falvak lakói rendszerint jómódú földművesek voltak, akik az alacsonyabb értékű munkákat jellemzően románokkal vagy cigányokkal végeztették el. Gazdasági érdekeiket szem előtt tartva, ezeket a közösségeket beengedték falvaikba. Általában külön utcákban, faluvégeken telepedhettek le, így a falu életében nem sok vizet zavartak, miközben munkaerőt biztosítottak a földműveseknek. Idővel azonban túlszaporodták az egykéző szász gazdacsaládokat, és a legtöbb településen számbeli fölénybe kerültek, noha az egyes falvak életét továbbra is a németek irányították.
A nagy fordulat a második világháborút követően állt be: a németek közül sokan (akik a náci Németországgal valamilyen módon kapcsolatba kerültek) menekülni kényszerültek, másokat a kommunisták rabmunkára vittek a Szovjetunióba vagy romániai lágerekbe. Így Szászveresmart esetében a háború előtti 44%-ról 1966-ra arányuk 32%-a csökkent. A kegyelemdöfést azonban nem a Ceauşescu-rendszer kisebbségellenes politikája adta meg, hanem paradox módon épp a diktatúra megszűnése. A szászok megmaradt része ugyanis a megpróbáltatások következtében olyannyira felőrlődött, hogy az első adandó alkalmat megragadva, hét-nyolcszáz éves erdélyi jelenlétük végére pontot téve, örökre elhagyta szülőföldjét. Így 1992-re a Szászveresmarton élő németek száma 76-ra, 2002-re (immáron kihalásos alapon) 7 főre apadt. A templombúcsúra Németországból hazatérő, idősödő elszármazottak még egy ideig lelki kapcsolatot ápolnak a szülőfölddel és az azt jelképező templomtoronnyal, ám nyilvánvaló, hogy a gyermekek és az unokák már nem viszik tovább ezt a hagyományt.
Nem kérdés, hogy az erdélyi szász templomokkal előbb-utóbb kezdeni kell majd valamit, hiszen azok – hívek hiányában – fenntarthatatlanok. S noha ez nem Magyarország feladata, csak évek kérdése, hogy mikor szembesülünk magunk is a szászok tragédiájával. Dél-Erdélyben, az erdélyi Mezőségben vagy éppen a Bánságban tömegével állnak olyan magyar templomok, melyeknek a fennmaradása hatékony szórványstratégia hiányában nem biztosított. Tévedés azt hinni, hogy ez minket, anyaországiakat kevésbé érint. Gondoljunk csak arra, hogy 2015 októberében nagyon hasonló okok miatt lebontották a Tolna megyei Zsibrik barokk evangélikus templomát.
A harangok néma csendje nagyon nyomasztó, mert falvaink, országmegtartó közösségeink pusztulását gyászolják.